Skolan del1

Alright, en aning provokativ fråga:
Hur ser folk egentligen på skolorna och deras resurser?
Ta bara en närmare titt på H. gymnasiet.
Jag har gått där i tre år nu och jag har aldrig hatat något så fruktansvärt och varit så besviken på något som H.
Skolan besitter fruktansvärt dåliga resurser och kallar sig "Den nya skolan, vi har gjort en totalrenovering"- BULLSHIT!
Vi kan börja med (för det här kommer bli en lång lista)

LÄRARNA: Slappa, ofokuserade, dålig planering och så vidare....det väl ändå ses som rimligt men när läraren kommer till lektionen och fullkomligt tappar greppet då är gränsen nådd!

Vi Vet Vem Hon Är: Att inte kunna undervisa i ett så svårt ämne som matematik är skamligt. Eleverna klagar och klagar- ingenting händer.
De har samtal hos rektorn för att kunna få hjälp, de svar dem får är: "Nej NI är den enda klassen som klagar". Sen har dem samtal med läraren i sig och hon lipar, beklagar sig över att sova så dåligt på nätterna och har mardrömmar.
Hade ett samtal me en av dessa eleverna: som nu går i teatern trean. Han berättade för mig att samma sak har hänt dem, inte nog med det, teatern tvåorna och musikarna har hat samma problem.
Alltså de två åren under mig har EXAKT samma problem som vi hade under våran skoltid.
Sen har jag haft samtal med elever som gick ett och två år innan mig, dem hade exakt samma rutin som alla andras.

Alltså sitter "den fina" rektorn med fem klasser, FEM ÅR av klasser som klagar över en lärare som inte kan undervisa! (och tro mig jag vet att det finns fler som klagat).
Två av klasserna hade en vikarie som på två dagar lärde dem allt som den ordinarie läraren hade lärt dem under en hel termin.

En Annan Som Vi Känner Till: Läraren undervisar i ett fritt och avslappnat ämne som TEATER. Men ack så fel det går för henne.
Själva undervisningen är av egen åsikt, vilket jag inte föreföll gillande MEN jag har en fråga- Får en lärare som undervisar ungefär 50elever under en termin yttra sin privataåsikt om EN elev inför andra elever- oavsett kränkande eller komplimanger?
Eller vi säger såhär: det sitter två tjejer på rasten och väntar på lektionens start. Läraren kommer då gående och tittar på tjej nr1 men säger till tjej nr2: "ååååh vad du är duktig, hade jag kunnat ge dig hundra mvg'n hade jag gjort det för längesen. Det är synd att alla andra inte är som du. Du är min bästa, favoritelev!"
- Korrekt formulerat av läraren?
- Får lärare hålla sig för favorisering och efter tycke sätta betyg?
- Vad gör skolverket efter en granskning?

En Expeditions Arbetande Hjälp: Hon håller sig inte i skolans lokaler. Hon arbetar på ett rum närliggande till rektorns.
Hon är en "hjälpande" hand för de elever som behöver henne under skoltiden eller efter skoltiden.
Vad har vi då för negativt om henne:
- Planering inför möten?
- Besitter för lite information?
- Har allmänt noll koll?
En elev kommer in och vill ha hjälp: SKOLTRÖTTHET.
Hon har samlat på sig en del ig'n och vet inte hur hon ska ta sig ur situationen, hon behöver hjälp och struktur.
Det "den hjälpande handen" kan erbjuda är med planering inför nästa möte:
 samtal med de lärarna i ig ämnena.
 koll på hur solplaneringen ser ut innan skolslut
 en extra termin
 komvux                                                         / Visst kanon!

Inför nästa möte kommer exakt samma saker upp och det ges en liten information om hur eleven skulle kunna gå till väga. Efter samtalet (som varar i max tio minuter) bestäms ett nytt möte
På det tredje mötet sägs den redan sagda informationen och likadan sammanställning görs.
- utveckling eller process är inget som förekommer.
Men det händer ingenting, under sommarlovet skickas samma papper hem med samma saker de redan diskuterat, varför är det så slappt på skolan att lärarna inte ens kan hjälpa en?
Då kommer kommentaren- "Man kan inte bota skoltrötthet, det får eleven göra själv, men eleven går också på gymnasiet frivilligt- mer ansvar krävs".
Men om eleven är skoltrött, fullkomligt fuckat upp de och ber om hjälp: red ut dessa trådar åt mig. DÅ ska skolan direkt kunna ge hjälp...så vissa kommentarer från rektorn var fullkomligt överflödiga!

För denna gången gott folk, överraskning kommer med väntan ..........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0