Brat=medelklass

Gud, jag står mållös. Jag tror det är första gången jag sitter framför bloggen och känner mig tom. Ingenting kommer ur mig eller så har det fastnat halvvägs ner i halsen. Det kommer inte upp. Vad ska jag skriva rationellt om idag då?

Jag håller på att läsa en bok som heter: Överklass: en bok om klass och identitet skriven av Susanna Popova. Och jag måste säga att den är riktigt bra, även om det mestadels är små korta intervjuver man läser. Överklassen förklaras på ett sådan ärligt sätt. Överklass= bra akademisk utbildning, för det mesta förmögna, och gott anseende bland människor(dem ser inte ner på några utan är solidariska genemot alla "klasser"). Varför ska folk då blanda ihop små pojkar på Stureplan med skumpa i ena handen och kokain under näsan med fint folk som har vett i skallen?

Överklssens människor ses ner på mer än vad de borde. Visst de har pengar och behöver inte plugga för de kan skriva in sig i familjeföretaget MEN i dessa kretsarna anses det vara viktigt att ha studerat i många år, på flera av de olika ländernas skolor så som Bryssel, London, Paris. Men trots sina snuskigt stora förmögenheter tycker jag vi borde lyfta fram dem mer, det är dem som tar hand om våra fina antika slott och herrgårdshus samt allt de inom antikvariat. Men visst bara för att man är född i en familj med pengar är man inte ohövlig?!

Däremot skrivs det om medelklassen i boken. Det gemensamma för medelklassen är att de försöker vara "rika människor", men de har inte livstilen samt ekonomin för det. Dessa människor är arroganta och ser ner på andra människor medans överklassen ser upp till arbetarklassen för sin fina insats med allt slit.

Wannabes har det funnits i alla tider och det kommer det nog tyvärr alltid göra, men det löjligaste är nog när man är ute och får höra hur mycket pengar respektive folk tjänar- det är för mig ointressant? Ooh, din pappa tjänar 50lax i månaden. Coolt?! Eller vad har dem väntat sig för reaktion egentligen.
Visst om ens pappa tjänar bra med pengar kan de synas om barnet är bortskämt, men man pratar inte om det och skryter inte om det heller. Att prata om pengar är ofint. Sånt gör bönder=svenssons!

Dags för en god nattsaga och sömn: Nattis!
HISS: varit vid glassbaren(björnet & lejonet).
DISS: Pollen.....morr!

Kommentarer
Postat av: Anonym

du påstår dig vara överklass? ha ha.

2008-05-06 @ 21:02:28
Postat av: Anonym

DET HETER LEJONET & BJÖRNEN FÖR I HELVETE!

2008-05-07 @ 11:52:24
Postat av: Anonym

HAHA

2008-05-07 @ 15:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0