Sverige ett land?

Ibland undrar jag om man kan vara stolt över sitt fosterland Sverige.
Visst är det ett fint land, med många förutsättningar för både låg- och höginkomsttagare, sjuka eller invandrare.
Invandrare har på senare tid blivit ett skäls ord. Man får inte använda det för ofta för det uppfattas som invandrarFIENTLIGT. Då är frågan vad ska man säga; immigrant, utlänning, person som söker assyl? Hmm, mycket intressant. Visst är det helt okej att folk från andra länder som vill söka en ny början eller ett krigsfritt liv ska få komma till oss. Men då är det väl ändå DEM som ska ta seden dit DEM kommer och bruka det vi gör. Vi har religionsfrihet i detta landet så det är okej för dem att bruka sin religion ex.: muslimska muhammed eller Alha etc.
Vi har t.o.m byggt upp synagogor och moskéer åt dem. Men är det inte ett bra försök om man ska börja om i ett annat land att först och främst lära sig språket, sedan ge sig ut och söka sig ett arbete och finns det inga arbetet som kan ges börja då studera så ni kommer in i samhället bättre för oavsett vad ni gör så får ni bidrag ska ni veta.
Men då hör man ändå många klaga "jävla svenskar", "jävla sverige", "deras land, deras lagar, deras förordningar- inget funkar", men hallå? Vi tog emot ER med öppna armar, va nu för fan lite tacksamma och sätt igång. De flesta som kommer hit sätter sig i kön till a-kassan de första de gör och andra förtidspensionerar sig eller lever på barnbidragen, för dessa människor har ju för fan mer än fem ungar per man. Sen kommer vi till DE som kan svenska språket och som går i skolan och som observera FÖRSÖKER leva det liv vi svenska ungdomar gör. De blir stöddiga, tror bokstavligt talat att de äger spårvagnar, bussar, gator och torg. T.o.m när du ska in på krogen kan du räkna med att fem stora, håriga (ursäkta ordvalet) "BLATTAR" vill tränga sig före eller säger :"Hallooo gumman, ey mannen fixa bryden. " etc. Kort sagt de är jävligt kaxiga och stöddiga för att ha kommit med ingenting från ett urfattigt land till oss som hjälpt som de så bra med allt. Visst kan denna texten ses som ett enda stort rasistiskt påhopp eller för den delen hets mot folkgrupp. Men jag pratar inte om alla utan om några få utvalda människor som jag både har bevis och sett/hört om. Jag skriver däför denna texten för att jag tycker det är synd att de beter sig såhär. Kan inte de invandrarna som redan finns i Sverige och som sköter sig, ta hand om "de sina" och visa dem hur man uppför sig som folk. Visst, fine det finns frukstansvärt mycket äckliga svenskar som jag kan rabbla upp också men nu handlar inte texten uom dem utan om otacksamma människor vars liv fått en ny start. För passar det inte att bo i ett sånt bra land som sverige, så är det bara att packa väskan och åka tillbaka istället för att yttra sig: "JÄVLA SVENSKAR". Sen vill jag tillägga, att det oftast ÄR invandrarna som är mer rasistiska mot sig själva än vad vi är mot dem. För så fort vi säger "nej inte repa bilen, inte spotta på gatan, inte slänga skräp där, snälla va lite tystare min bebis sover" då är VI rasisterna-konstigt va? Hmm.....fundera o kommentera

Kommentarer
Postat av: En

Håller med dig till 100%! Har bott här under mina 17 år och jag tycker precis som du. "Ni" tog emot oss med öppna famnar och det minsta "vi" kan göra är att visa åtminstone liiiiiite tacksamhet, vilket "de" flesta immigranter då inte gör!

2007-11-21 @ 23:46:45
Postat av: Anonym

Jag fattar inte vissa saker. Bara för att invandrare har kommit hit till svergie, har inte de nån rätt att ta plats då? Och sen tycker jag att det är klantigt av dig att skriva att invandrare kommer hit för att leva på socialbidrag osv. Tror du verkligen att de kommer hit för att slappa? Nä. Snarare att de har svårt att få jobb. Föresten anser jag att det finns minst lika många överklassungar som beter sig otacksamt och odrägligt som förortsungar som aldrig riktigt fått en chans att komma in i "det svenska samhället" eftersom att det är ett väldigt segregerat land.

2007-11-23 @ 17:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0